31# Itseopiskelun autuus?

”Onko paljon kotihommia?” Näin kysyttiin vähän aikaa sitten. On! Ainakin välillä on. Ensimmäisen vuoden syksyssä varsinaisia kotitehtäviä, eli läksyä, on tullut vain lääkelaskennassa. Kuitenkin kotitehtävää on riittänyt. Ilman muuta ahkera opiskelija kertaisi luentojen asioita vähän kotona. Silloin kokeeseen olisi aikanaan helppo valmistautua. Itse olen tyytynyt olemaan tunnilla terävänä. Sekin auttaa jo paljon. Mutta paljon aikaa on vaatinut ihan varsinainen itseopiskelu.

Lääkehoito, Lääkelaskenta, Anatomia ja fysiologia, Laiteturvallisuus, Ravitsemus, Tietoturva, Käsihygienia ja Infektioiden torjunta. Tämä oli luettelu itsenäisesti opiskelluista kursseistamme ensimmäisen syksyn ajalta. Yleensä jokaisella kurssilla on sekä läsnäoloa että itseopiskelua. Yhden kurssin olemme suorittaneet pelkästään itseopiskeluna. Nämä itseopiskelun kurssit suoritetaan netissä vapaalla aikataululla. Olemme käyttäneet kahta alustaa: Skhole ja Oppiportti. Skholeen voi käydä tutustumassa vapaasti kahden viikon ajan. Arkista elämää auttamaan voisi löytyä ainakin Muistisairaan kohtaaminen, Alaselkäkipu, ja Ravitsemus ja terveys. Oppiportissa on kursseja, jotka ovat vapaasti avattavissa kaikille. Suurin osa sisällöstä on kuitenkin varattu koulujen opiskelijoille ja niihin pääsee käsiksi kirjautumalla. Ilman kirjautumista kursseista ei ole mahdollista saada todistusta. Kirjautuneelle opiskelijalle suoritetut kurssit ja niiden todistukset tallentuvat omaan profiiliin. 

Osa näistä nettikursseista vaatii ainoastaan luentomateriaalin läpikäynnin. Osa päättyy samassa palvelussa tehtävään kokeeseen. Kokeet on läpäistävä 70% onnistumisella. Nämä kokeet ovat leppoisia testejä. Niitä voi tehdä moneen kertaan ilman rajoituksia. Jo itse kokeen sisällä voi usein peruuttaa ja muuttaa vastauksia, jos saa ilmoituksen virheestä. Huolimatta tästä ominaisuudesta, on kokeita kuitenkin vaikea läpäistä ilman opiskelua. Osa kokeiden kysymyksistä on aina rasti ruutuun tyyppisiä. Kuitenkin juuri niissä on kokeiden vaikeus. Tämän tyyppisiin tehtäviin on merkittävä kaikki oikeat vaihtoehdot. Pelkkä arvaaminen vaatii melkoisen määrän yrityksiä ja on vaikeampaa, kuin ihan oikea opiskelu. Kurssilla, joka suoritettiin pelkästään verkossa, oli ihan todellisen tuntoinen koe. Siinä ei päässyt peruuttelemaan. Myöskään oikeita ja vääriä vastauksia ei paljastettu kokeen edetessä. Oli vain osattava. 

Nämä verkkokurssit ovat eri mittaisia. Lyhyimmät ovat olleet vain viidentoista minuutin mittaisia. Pisin on kestänyt kuusi tuntia. Aktiivisen keston lisäksi, kurssit ilmoittavat opiskeluun varattavan ajan. Siinä on huomioitu kaiketi tauon tarve, kirjoitetun materiaalin tarkkailu ja muistiinpanojen tekeminen. Kuuden tunnin kurssille tähän opiskeluun oli annettu suositukseksi 24 tuntia. Syksyn aikana tätä kuulokkeet korvilla istumista on siis ehtinyt kertyä. 

Käyttämillämme alustoilla olevat luennot ovat teknisesti laadukkaita. Skhole muistuttaa luennolla oloa. Hiiren klikkauksella siirrytään seuraavaan diaan ja luennoitsija jatkaa puhetta. Ääni on studiotasoa ja helppoa kuunnella. Välillä ei käydä hakemassa kahvia, yskitä tai muutakaan. Ainoastaan aihe erottaa nuo luennot lasten äänikirjoista. Tai ehkä lasten kirjoissa on enemmän eläytymistä ja äänen väriä. Tämä laatu tekee kuuntelusta kuitenkin helppoa. Paras ominaisuus on mahdollisuus lisätä puhenopeus vauhtiin 1.3. Pitkässä materiaalissa ajan säästö on ihan todellinen. Eikä muutosta oikeastaan huomaa. Harmillisella tavalla pikkuoravia ei kuitenkaan voi valita luentojen vauhdiksi. Opiskelussa olisi ihan erilaista iloa. Oppiportissa formaatti on hieman erilainen. Sellainen hilaisempi. Klikkauksilla aukenevat ikkunat täyttävät kurssit. Välillä näkyviin tulee satunnainen, lyhyt, video jostakin käytännön toimesta. Luennointia ei ole ainakaan vielä tullut vastaan. Oppiportti soveltuu äänettömyytensä vuoksi salaiseen opiskeluun vaikkapa tutor-tunneilla.

Kahdeksan verkkokurssin lisäksi olemme ehtineet tehdä neljä ryhmätyötä.  Näiden töiden vaatima tuntimäärä ei ole ollut kovin suuri. Kuitenkin ne ovat vaatineet oman aikansa lukujärjestyksessä olevien tuntien ulkopuolelta. Niille on ollut kuitenkin hyvin aikaa. Lukujärjestyksemme muistuttaa aina välillä reikäjuustoa.

Läsnäolo-opetusta on melkein jokaisena viikon päivänä. Tosin tällainen harva jaotus tarkoittaa, ettei yhtenä päivänä ole montaa sessiota. Joskus vain yksi. Tällainen päivä ei ole kaikkein motivoivin. Joskus luennot on tiivistetty harvemmille päiville. Silloin päivät ovat pitkiä mutta vastaavasti mukaan mahtuu täysin tyhjiä päiviä. Itselleni kummankin tyyppiset päivät sopivat hyvin. Asun lähellä koulua ja lapsien aikataulu ei ole riippuvainen omasta koulupäivästäni. Työajattoman työn yhdistäminen näihin vaihtuviin kouluaikoihin onnistuu myös hyvin. Mutta uskon, että opiskelija, joka järjestää lastensa hoidot oman aikataulunsa mukaan, voi olla välillä turhautunut. Samoin se, joka yrittää käydä fyysistä läsnäoloa vaativissa töissä, on varmasti huomannut vaihtelevat läsnäolomme. 

Itseopiskelua on ollut enemmän kuin odotin. Olen kuullut, että muutkin luokallamme ovat olleet yllättyneitä. Joissakin tapauksissa voisi käyttää jopa sanaa pettymys. Osa opiskelijoista on vakavasti harkinnut päiväopintojen ja monimuoto-opintojen välillä. Ratkaisun päiväopetuksen hyväksi on tehnyt toive läsnäolo-opetuksesta. Tällaisessa tilanteessa itseopiskelun runsas määrä ilman muuta voi harmittaa. Monimuodossa kun itseopiskelun määrä on tunnustettu ja läsnäoloa vaativa opetus on tiivistetty viikottain pariin pitkään päivään. Silloin aikaa vaikka työvuorojen tekemiselle jää vapaammin.

Itselleni itseopiskelun määrä on ollut toisaalta harmistus, toisaalta iloinen asia. Töiden ja perheen vaatimusten kanssa tasapainoillessa, itseopiskelun määrä on auttanut. Illat, hyppytunnit ja pienet tauot ovat olleet hyvä väli tehdä näitä kursseja ja ryhmätöitä. Toisaalta jaksan olla tehokkaampi tuntien aikana. Siellä yritän kuunnella ja olla aktiivinen, etten joutuisi viemään koulun ajatuksia kotiin. Sen vuoksi haluaisin lisää ihan oikeita tunteja.

Näin marraskuun puolessa välissä ryhmätyöt on tehty eikä uusia ole tullut. Samoin viimeiset verkkokurssien palautuspäivät ovat menneet. Ilmeisesti ennen joulua on rauhoitusaika tässä suhteessa. Lukujärjestystä eteenpäin katsoessa, viikot eivät ole tiivistymässä. Kuitenkin opetusaiheina näyttää olevan selkeän käytännöllisiä tunteja. Niitä emme onneksi joudu opiskelemaan itsenäisesti.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *